Johnny's Garden - Dutch Review

John Alexander, singer-songwriter en wereldburger, is afkomstig uit Glasgow Schotland. Hij woonde jarenlang in Nieuw Zeeland en reisde intensief door Amerika. John deelde het podium met o.a. Darrell Scott en debuteerde met Waiting For Now opgevolgd door de e.p 24/7. Met Rain For Sale toont Alexander zijn kunnen in optima forma; akoestische folk-blues in de traditie van Muddy Waters, Bob Dylan, Kelly Joe Phelps en John Martyn. Intensieve beluistering van het album laat een welhaast ideale kruising tussen Phelps en Martyn horen; kristalhelder (slide)gitaarspel vergezeld van een doorleefde stem. “His (Martyn) style of playing and songwriting has had a great influence on my own style, I admired his ability to transmit raw emotion in song”

John klopt meteen krachtig op de voordeur met Making Waves, een meeslepende slide gitaarblues. De eerste seconden “muted guitar” zouden zomaar een hommage aan fellow Glaswegian Martyn kunnen zijn. Vervolgens introduceert Alexander op Skin de banjo, laat op Silver & Blue een streepje hoopvol licht aan de donkere hemel zien op een album vol “dust bowl blues.”

Going Gone is een blaartrekkende ingetogen folkballade die zich meteen in het hoofd vastzet, Bridge Of Kings klinkt daarna als een Schotse traditional van eigen makelij. Op Rakaia gaat John in gedachten terug naar het Zuidereiland, "I want you to keep Rakaia flows as it carves through the Southern Skies."

Het onweerstaanbare bitterzoete walsje Sway, één van de hoogtepunten van dit album, laat een mismoedige man horen. Nee uiteindelijk zal zij niet voor hem kiezen; she won't sway. Saints & Sinners beschrijft het eeuwige gevecht tussen goed en kwaad, dit gevecht vindt zoals altijd plaats onder één en dezelfde hemel, aldus Alexander. Op Rain For Sale is de hemel vaker donker, het waait, het stormt en striemt, zonder ook maar ergens somber te worden. Moe gestreden legt John aan het einde van het album zijn arme hoofd neer op Early Rise, "I've got to close my eyes, I've got an early rise."

Rain For Sale is een solo album in elk opzicht; Alexander bespeelt alle instrumenten. Hij nam het album deels op in een kerkje aan de “autumnal shores of Loch Torridon and the outlook from my 2nd storey sandstone tenement flat.”

Liefhebbers van emotionele akoestische folk-blues hebben er met het onweerstaanbare Rain For Sale weer een pareltje bij.

Koop dit album bij voorkeur via John's website, dit is een artiest die het verdiend om gesteund en gekoesterd te worden.